EU-merking dekk
For å kunne gi standardisert informasjon om drivstofforbruk, våtgrep og utvendig støy, introduserte EU fra november 2012 en obligatorisk etikett for alle nye dekk solgt i Europa. Etiketten har som mål å gjøre valget av nye dekk enklere for deg som sluttbruker.
NY EU-MERKING AV DEKK F.O.M. 1. mai 2021
Dette gjelder for den nye EU-merkingen
Den nye EU-merkingen muliggjør en direkte sammenlikning basert på tre kriterier:
- Våtgrep: Hvor godt bremses det på vått underlag?
- Rullemotstand: Hvordan påvirker dekket drivstofforbruket?
- Støyutslipp: Hvor mye støy avgir dekket til omgivelsene? NB! Sier ikke noe om støynivået inne i bilen.
Sammenliknet med den forrige dekkmerkingen (før 1. mai 2021), er følgende justeringer gjort:
- Omorganisering av rullemotstand og våtgrep (5 istedenfor 7 nivåer.)
- Støyutslipp i klassifiseringen A, B eller C (inkludert desibel.)
- QR-kode for individuelle dekkdata (EU-database.)
- To tilleggssymboler for snø- og isgrep. (Vinterdekk)
Har du spørsmål, kontakt din lokale BestDrive.
EU-label - forklaring
Drivstoffeffektivitet (rullemotstand) Andelen rullemotstand i kjøretøyets drivstofforbruk er rundt 20 prosent. Jo lavere rullemotstand, jo lavere drivstofforbruk. Drivstoffeffektivitetsklassen beskriver rullemotstanden. Denne klassen indikerer hvor mye dekket bidrar til drivstofforbruk og CO2-utslipp, med 'A' som er mest effektivt og 'E' som minst effektivt. | ||
Våtgrep Dekkets våtgrep er en verdi som indikerer forlengelse av bremselengde på våte veier. Våtgrep er et veldig viktig evalueringskriterium for sikker oppbremsing. | ||
Utvendig støy Utvendig støy forårsaket av dekkene måles og rapporteres i desibel. I tillegg er støynivåene delt inn i 3 klasser, hvor 'A' er den beste og 'C' er den dårligste. Den utvendige støyen tilsvarer ikke støyen inne i kjøretøyet. | ||
Snøgrep (3PMSF) Det standardiserte 3 PMSF-merket, testet av myndighetene i EU, garanterer at produktet har blitt utsatt for strenge tester og er egnet til bruk under vanskelige værforhold. | ||
Isgrep Dekk merket med isgrep er spesialdesignet for veier med is og kompakt snø, og skal kun brukes under svært alvorlige klimatiske forhold (f.eks. Kalde temperaturer). Bruk av isgrepsdekk under mindre alvorlige klimatiske forhold (f.eks. Våte eller varmere temperaturer) kan føre til suboptimal ytelse, spesielt med tanke på vått grep, håndtering og slitasje. | ||
QR-kode: Tilgang til produktdatabasen QR-koden (øverst til høyre på EU-merket) gir enkel tilgang til EUs produktdatabase EPREL (European Product Registry for Energy Labelling). Her kan du som forbruker se det nye produktdatabladet (PIS) med all relevant produktinformasjon, spesifikasjoner og produksjonsdata for hvert dekk. |
Hvorfor trengs den nye dekkmerkingen?
- Den nye dekkmerkingen er ment å synliggjøre dekkegenskapene for deg som forbruker enda bedre.
- Merkingen skal hjelpe deg i din kjøpsbeslutning ved å gi viktig informasjon om dekkegenskapene. Det er likevel viktig å huske på at den nye dekkmerkingen ikke erstatter en dekktest.
- Den nye EU-merkingen er ment å gjøre det mulig for deg som forbruker å gjenkjenne drivstoffbesparende dekk, og dekk med korte bremselengder. Poengene ved støyutvikling og våtgrep bør også vises tydeligere.
- De europeiske myndighetene forventer at EU-dekkmerket vil redusere CO2-utslipp fra kjøretøy betydelig. Ifølge EU-kommisjonen utgjør dekk 20-30 prosent av drivstofforbruket til en moderne bil.
Tips
Det er mye å vurdere når du skal vurdere dekkkvaliteten
Når du kjøper dekk, bør du ikke kun stole på etiketten, men også henvise til ytterligere informasjon. Uavhengige dekktester og omfattende råd fra eksperter er avgjørende når du kjøper dekk.