Sommerdekkene du satte på i våres nærmer seg kanskje minstemålet?
Høsten nærmer seg, og vi får igjen høstglatte veier med vann og løv. Sommerdekkene du satte på i våres nærmer seg kanskje minstemålet? Eller har du tatt sjansen på å fortsette å kjøre med de piggfrie vinterdekkene for å slite dem ut gjennom sommeren? Da bør du lese videre.
Alle dekk mister noe av sine egenskaper når mønsterdybden blir mindre. Men, det er særlig mot slutten av levetiden at våtgrepet blir vesentlig dårligere. Vannplaning er noe mange har stor frykt for – og det med god grunn.
Visste du at bremselengden på våt vei øker med 30%* når dekkene er slitt ned til 3 mm? (Nye dekk har ca. 8 mm). Dersom mønsteret slites bort 1,4 mm til, ned til minstekravet på 1,6 mm øker bremselengden ytterligere 30%. Dermed blir bremselengden 60% lenger enn da dekkene var nye. Avhengig av asfaltkvaliteten vil dette normalt tilsvare ca. 38 meter lengre bremselengde (64 meter vs 102 meter).
Når det gjelder piggfrie vinterdekk blir bremselengdene vesentlig lenger! Tallene over gjelder kun for sommerdekk.
En test Forhandlerforeningen for Dekk & Felg (FDF) utførte på Vålerbanen viser dette tydelig. Ved bremsing fra 80 til 0 km/t passerte bilen med piggfrie dekk stoppunktet for bilen med sommerdekk i hastighet på 50 km/t! Tenk deg hva som skjer på motorvei i 110 km/t!