Ny europeisk dekkmerking

Fra 1. november 2012 krever loven at alle dekk som selges i EU og som er produsert etter juni 2012, skal være utstyrt med et merke som skal vises i salgssteder. Fra mai 2021 blir det innført en ny dekkmerking. Den nye merkingen er mer presis og vil gi bedre veiledning for valgene dine.

étiquetage européen

Det nye europeiske systemet for merking av dekk

Innført av Den europeiske union, denne nye dekkmerkingen er et svar på kritikken fra uavhengige testorganer og spesialisert presse. De kritiserte det gamle systemet for å gi for overfladiske opplysninger til forbrukerne.

Europakommisjonen har vedtatt nye regler for å forbedre merkingen av dekk i EU. Nå har du mer presise og lesbare opplysninger for å velge dekk som passer dine behov.

I tillegg til de eksisterende nivåene – veigrep på vått underlag, drivstofforbruk og rullemotstand – gir merkingen deg informasjon om veigrep på snø og is. Merkingen inkluderer også en QR-kode som kan skannes med en smarttelefon, og gir tilgang til ekstra data som holdbarhet og motstand mot slitasje.

Denne nye dekkmerkingen gjelder ikke lenger bare personbiler og lette nyttekjøretøy (dekk i klasse C1 og C2). Den omfatter nå også tunge nyttekjøretøy og lastebiler i klasse C3. Motorsykler er foreløpig ikke omfattet av denne merkingen.

Image-Text Teaser - 976x976 - 1

De viktigste nyhetene i dette systemet

De tre tidligere kriteriene som europeisk merking tar hensyn til, er fortsatt til stede. Imidlertid har de fått en oppfriskning for å bli mer forståelige. Nå klassifiseres veigrepet på vått underlag fra A til E (mot tidligere G), slik at du kan velge dekk som passer best til årstid eller region du bor i.

Det samme gjelder drivstoffeffektivitetsnivået. Husk at jo mer bildekkene deformeres på grunn av varme, jo høyere er rullemotstanden. Dette fører til økt drivstofforbruk og dermed CO2-utslipp. Karakterene går også fra A (effektive dekk) til E (energislukende dekk).

Det utvendige lydnivået endres også på det nye dekkmerket. Merkingen A, B eller C erstatter de tidligere bølgene som fulgte støyen, og måles fortsatt i desibel. Å bekjempe støyforurensning forblir en viktig del av dekkproduksjonen, spesielt for elektriske kjøretøyer.

En ny informasjon på dekkmerket viser dekkets veigrep på snø og is. To piktogrammer vises. En viser en snøfnugg (for å bekrefte dekkets veigrep på snødekket vei), den andre viser is (for isbelagte veier).

Til slutt inneholder en QR-kode dekkets detaljerte identitetskort. Ved å skanne den med en smarttelefon får du tilgang til EPREL-databasen (Det europeiske registeret for produkter for energimerking). Ekstra elementer, spesielt om slitasje, hjelper til med å vurdere mengden gummi-partikler som frigjøres fra dekkene under kjøring. Dette viser at miljøhensyn blir sentralt i bilindustrien og for forbrukerne.

Image-Text Teaser - 976x976 - 1
BestDrives råd

Ikke glem at vannplaning og veigrep i svinger er avgjørende for trafikksikkerheten: Disse kriteriene bør derfor ikke overses ved kjøp av dekk, selv om de ikke vises på merkelappen.

En person som bare kjører i byen har helt forskjellige behov enn en som hovedsakelig kjører på svingete landeveier. Derfor kan et godt vurdert dekk være det "perfekte dekket" for én person, mens det kan være helt uegnet for en annen.

I tillegg kan dekk av samme merke og profil få forskjellige karakterer avhengig av størrelsen; dette kan gjøre det forvirrende å velge riktig.

Til slutt, husk at jo mer sportslig et dekk er, desto lavere er dets energieffektivitetsnivå, men det betyr ikke nødvendigvis at det er et "dårlig dekk".

For å oppsummere, det "rette dekket" er først og fremst det dekket som oppfyller dine kjørebehov.

BestDrives Anbefaling

Skreddersydde råd: Som spesialister innen dekk, har BestDrive-teamene kontinuerlig opplæring som gjør dem i stand til å tilby deg dekk som best passer din kjørestil, til den beste kvalitets-/prisforholdet.

For mer informasjon

Du kan få mer informasjon om dekkmerking fra European Tyre & Rubber Manufacturers' Association (ETRMA) ved å besøke ETRMA.org